۱۳۹۶ آبان ۶, شنبه

🔴 هم مغرور، هم عصبی





این روزها، دو رخداد، تبدیل به دو نشانه بزرگ از دو گرفتاریِ بزرگ شده که می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

فقهای شورای نگهبان، ناگهان و 22 سال بعد از تایید قانون توسط خودشان، متوجه شده‌اند که عضویت هم‌وطنان غیرمسلمان در شورای شهرها، غیرشرعی است. شیخ محمد یزدی گفته که «مخالفت با لغو عضویت نماینده زرتشتی شورای یزد مقابله با نظام است.» عضو دیگر شورای نگهبان (مدرسی یزدی) هم اعلام کرده: «این ارفاق نظام اسلامی به اقلیت‌هاست که اجازه داده برای خود نماینده‌ای داشته باشند.» صدا و سیما نیز در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری خود در تنویر افکار عمومی در این باره، صرفا از کسانی دعوت کرده که موافق این رویکرد تازه شورای نگهبان هستند!

این همه، نشانه غرور است؛ زورش را دارم، پس انجامش می‌دهم حتی اگر 22 سال قبل نظرم کلا چیز دیگری بود - زورش را دارم و فقط از کسانی برای گفت‌وگو دعوت می‌کنم که موافق نظر من باشند - زورش را دارم و تحمل نمی‌کنم یک غیرمسلمان که با رای مسلمانان برگزیده شده، یک عضو شورای شهری شود که اکثریت مطلق‌اش دست مسلمانان است، خواست و رای مردم، میزان نیست – روزش را دارم و هر کسی مخالف نظر من است، مخالف اصل نظام است!

آن سوتر ظاهرا همه دستگاه‌ها در استان فارس دست‌به‌دست هم داده‌اند تا اجازه ندهند علاقه‌مندان در پاسارگاد تجمع کنند؛ همه امکانات، از «بستن راه و جاده گرفته تا تهدیدهای مکتوب و ارسال پیامک‌های انبوه که اگر پاسارگاد بروید، فلان‌تان می‌کنیم» را پای کار آورده‌اند. این رفتار «عصبی» و ناشی از سست شدن اعتماد به نفس، نزد برخی مدبّران امور مملکت است. این طوری ثابت کرده‌اند آن علاقه‌مندان چنان بسیارند که باید فقط «جاده» را بست، تهدید کرد و قشون‌کشید. این وسط امام جمعه شیراز هم دیروز گفته که این تجمع، کار اسراییل است! این نشان می‌دهد اسراییل بدون موشک، بیش از آنچه تصور می‌شد به پشت خاکریزها راه پیدا کرده! آقایان با این انفعال‌ها، موضع درد و رنج خود را به مردمانی لو داده‌اند که کار معیشت‌شان، به‌سامان نیست و از اوضاع ناراضی‌اند، و حالا می‌دانند دقیقا کجا را بزنند و بکوبند!

معارضه با رای مردم در یزد و تحدید هم‌وطنان زرتشتی و انداختن پاسارگاد بروها به دامن اسراییل، تلاش خواسته و ناخواسته برای قطبی‌سازی فضای اجتماعی و سیاسی کشور است؛ این روش کار در تضاد با توصیه مقام رهبری در مراسم تنفید حکم رییس‌جمهوری (کمتر از 3 ماه قبل است) نیز هست که گفتند: «بگذارید مردم با سلایق مختلف، زندگی آرامی در كنار یكدیگر داشته باشند.»

این غرور و باختن اعتماد به نفس، نشانه صعود و اقتدار نیست؛ نشانه ناامیدی از مردم است؛ مردم این نشانه را زود تحویل می‌گیرند و بر اساس آن، با آقایان «تا» می‌کنند که ممکن است برای همه گران تمام شود.

ایران، باید هم ایران پیاده‌روی اربعین باشد و هم ایران پاسارگاد بروها، هم ایرانِ احمد جنتی و هم ایرانِ سپنتا نیکنام به قدر وزن اجتماعی‌شان.




در تلگرام: https://t.me/mmoeeni1/1683

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر